Predvođeni SpaceX-om i Kinom, globalni pružatelji usluga lansiranja ostvarili su do sada neviđeni uspjeh u 2023., postavljajući novi rekord u količini izbačenih raketa i tereta u orbitu. Ovaj porast aktivnosti lansiranja, koji traje već pet godina, naglašava dinamiku koja dominira svjetskim svemirom.
U nedjelju je Uprava za sigurnost prometa izvijestila o povijesnom danu za američke zračne luke, gdje je više od 2,9 milijuna putnika prošlo nakon Dana zahvalnosti, označavajući najprometniji dan u povijesti tih zračnih luka.
Nekoliko dana prije toga, svjetske svemirske luke oborile su vlastiti rekord lansiranjem rakete SpaceX Falcon 9 iz Cape Canaverala na Floridi. Ovo lansiranje, koje se dogodilo 22. studenog, bilo je 180. uspješno orbitalno lansiranje u 2023., premašujući prošlogodišnjih 179.
Nakon završetka Hladnog rata, globalne aktivnosti lansiranja su stagnirale, no u posljednjih pet godina svjedočimo stalnom rastu, sada dosežući impresivan broj od 183 uspješna lansiranja samo u 2023. Ako se ubroje i dva SpaceX-ova probna leta Starshipa, od kojih su neki pokušaji bili neuspješni, ukupan broj pokušaja lansiranja dostiže 194.
SpaceX, predvođen s 87 uspješnih lansiranja Falcon 9 i Falcon Heavy raketa, te dva probna leta Starshipa, dominira svjetskom scenom lansiranja s gotovo polovicom ukupnog broja lansiranja. Većina tih misija usmjerena je na postavljanje satelita za širokopojasnu mrežu Starlink.
Slijedi Kina, koja je u 2023. pokrenula 54 orbitalne misije, od kojih je jedna bila neuspješna, dok se Rusija nalazi na trećem mjestu s 15 orbitalnih lansiranja.
Pogled unaprijed ukazuje na još veći porast u 2024., s SpaceX-ovim planovima za 12 lansiranja mjesečno i lansiranjem ogromne rakete Starship. Također, planovi Kine za pokretanje velikih “mega-konstelacija” satelita i Amazonove Kuiper internetske satelite obećavaju daljnje povećanje aktivnosti lansiranja u svemiru.
Unatoč povećanju broja lansiranja, vrijedi razmotriti i količinu tereta koja ulazi u orbitu. Analize BryceTecha otkrivaju da je više od 80 posto ukupne mase korisnog tereta koja je u orbitu poslana od strane svjetskih lansirnih operatera pripalo SpaceX-u, posebice zbog širenja mreže Starlink satelita.
Kina, s druge strane, zauzima drugo mjesto po ukupnoj masi izbačenog tereta u orbitu, pridonoseći znatnom dijelu ukupnog tereta tijekom prvih devet mjeseci 2023. Ovi statistički podaci svjedoče o kontinuiranom rastu svemirskih aktivnosti i ukazuju na dinamičnu budućnost svemirskih istraživanja i komercijalnih lansiranja.